kov Iep_logotekst

Onze groepen

Iep biedt opvang voor kinderen van 0 tot 4 jaar en richt zich daarnaast op de buitenschoolse opvang voor kinderen van 4 tot 12 jaar. De kinderen van de kinderopvang en de buitenschoolse opvang zijn gesplitst maar zitten wel in één gebouw. De houders zijn verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken en op pedagogisch en organisatorisch gebied. Ook begeleiden zij de kinderen en zijn verantwoordelijk voor de gang van zaken op de groep.

kov_spelen
De Opvanggroep:

De ruimte voor de opvang is gebaseerd op 16 kindplaatsen. De eerste contacten tussen het kind, ouder en pedagogisch medewerksters worden gelegd tijdens de wenperiode. Het verblijf van het kind in de kinderopvang wordt rustig opgebouwd en er is intensief contact met de ouders. Vaste patronen maken de omgeving voor het kind herkenbaar en voorspelbaar en ook dit bevordert zijn gevoel van vertrouwen. Het kind weet wat er gaat gebeuren en dit biedt zekerheid. Regels garanderen de veiligheid en leefbaarheid op de groep. Voor een kind is het belangrijk te weten wat de regels en grenzen zijn, wat gebruikelijk is en hoever het in bepaalde situaties mag gaan. De regels moeten duidelijk zijn, maar geen doel op zichzelf worden. Het dagritme dient als leidraad voor de dag. Het is bedoeld als houvast voor de kinderen en pedagogisch medewerksters om ervoor te zorgen dat alle kinderen op tijd eten, drinken, verschoond worden en slapen en dat er voldoende tijd overblijft voor spelen en activiteiten. Het maakt het leven in de groep overzichtelijk en geeft daarmee een gevoel van veiligheid aan het kind.
Ook rituelen (vaste handelingen en patronen) bieden het kind houvast. Voor de meeste kinderen zijn de vertrouwde dagelijkse handelingen, zoals uitzwaaien, een liedje zingen bij het eten, verhaaltje voor het slapen, heel belangrijk. Het kind weet waar het aan toe is en krijgt op die manier greep op de dagelijkse dingen die in de groep gebeuren.
Er is aandacht voor alle verschillende ontwikkelingsgebieden. Bij jonge kinderen komt in de dagelijkse omgang met kinderen elk gebied van de ontwikkeling aan bod. Pedagogisch medewerksters moedigen bijvoorbeeld kinderen aan elkaar te helpen (sociale ontwikkeling), of helpen ze met woorden bij het leggen van een puzzel (verstandelijke ontwikkeling). Ook helpen onze pedagogisch medewerksters kinderen met afscheidsverdriet (emotionele ontwikkeling) en moedigen ze kinderen aan bij het klauteren op het klimrek (motorische ontwikkeling).

kov Iep_groep
De peutergroep:

Op de peutergroep is plaats voor 16 kinderen. Deze groep is bedoeld voor kinderen van 2,5 tot 4 jaar. Dit is 1 vaste groep. De ruimte en onze visie van kinderopvang Iep is erop gericht dat peuters zo veel mogelijk zelf ( leren) doen zoals bijvoorbeeld handen wassen, kiezen van spelmateriaal, opruimen, brood smeren enzovoorts. De pedagogische medewerkers zijn nabij en begeleiden peuters bij het ‘zelf doen’ en bij de omgaan met andere kinderen.
De groepsruimte is voorzien van een grote tafel waar wij samen met de kinderen omheen kunnen zitten. Tijdens de vrije speelmomenten staan er materialen zoals puzzels, klei, kralen of andere materialen op tafel klaar. In verschillende hoeken is ruimte om te lezen, met fantasie spelen in de huishoek of om te bouwen. Door de ruimte speelklaar in te richten willen wij de kinderen uitnodigen om te spelen. De medewerkers organiseren dat er een balans is tussen vernieuwing van materialen en het bieden van structuur en verdieping.
Op de peutergroep staan we uitgebreid stil bij een verjaardag, sinterklaas, kerst en de geboorte van een broertje of zusje. Er worden veel verschillende activiteiten aangeboden zoals liedjes, dansjes, voorlezen, knutselen en bewegen. Wanneer het even kan gaan we naar buiten. Wij spelen heel graag buiten. Vrij spelen, verstoppertje, fietsen, in de zandbak of van de glijbaan zijn favoriet. De medewerkers spelen in op de behoefte van kinderen en ondernemen leuke activiteiten. Zo beschikken wij ook over 2 bso bussen ( stints ) hier kunnen wij leuke uitstapjes mee maken. We kunnen naar een speeltuin in de buurt, de boerderij, de winkel etc.
Wij zullen daarom vaak buiten zijn wanneer u uw kind op komt halen.

De BSO:

Bij de buitenschoolse opvang neemt het belang van een vast dagritme en het hanteren van rituelen een minder grote plaats in. We vinden het voor de BSO belangrijk dat de kinderen na een intensieve schooldag zich op hun eigen wijze kunnen ontspannen. Bij de pedagogisch medewerkers kunnen de kinderen hun verhaal kwijt. Er is gelegenheid om gezamenlijk iets te eten en te drinken. Daarnaast kunnen kinderen net zoals thuis hun eigen weg gaan: meedoen aan een activiteit, spelen met vriendjes of alleen spelen. Elke week worden er verschillende spel/knutsel activiteiten aangeboden aan de BSO-kinderen. Wij vinden het erg belangrijk dat de kinderen van de BSO zelf mogen bepalen of ze meedoen met een activiteit of niet. Niets moet alles mag. Naarmate kinderen ouder worden zijn ze steeds meer in staat om zelfstandig te beslissen wat ze gaan doen. We nemen de inschatting die kinderen maken ten aanzien van wat ze willen en wat ze kunnen serieus. Wij vinden het belangrijk om de kinderen te laten participeren in bijvoorbeeld de keuze van de activiteiten, het spel materiaal of de inrichting van de groep. De pedagogisch medewerksters bewaken hierbij de mogelijkheden binnen de BSO en de belangen van andere kinderen.